E-post, nettsky og verktøy

Hvorfor skaffe seg en konto hos Google eller Microsoft?

Veldig mange har en gratis epostkonto hos Google (Gmail) eller Microsoft (Hotmail, Outlook, Live). Det ikke alle er klar over er at du helt gratis får tilgang til så mye mer med en slik konto. Dette er veldig trygge og utbredte løsninger som privatpersoner så vel som bedrifter benytter seg av daglig.

Programmer hvor du kan opprette og redigere dokumenter og regneark (for eksempel CV og jobbsøknader), en nettsky hvor du kan lagre arbeidet ditt, kalender, bildebibliotek og naturligvis epost er bare noen av programmene du har tilgang til.

En stor fordel er at du kan jobbe fra hvor du vil; din private datamaskin, på vårt datarom, eller en hvilken som helst annen datamaskin du får tilgang til. Det finnes også gode apper for nettbrett og mobil. Det eneste du trenger er internettilgang og en nettleser.

Alle dokumenter kan du også åpne i et tradisjonelt Office-program (Word, Excel, Powerpoint). Alt arbeid lagres automatisk og du kan ta opp igjen økten når og hvor det passer deg. Husk å logge ut når du er ferdig!

Dersom du har en Android-telefon og laster ned apper har du allerede en Google-konto. Har du Iphone eller en smarttelefon med et annet operatørsystem er det ikke sikkert at du har en Google-konto (eller Microsoft-konto, avhengig av hva du foretrekker), men da kan du enkelt opprette en.

 

Har du ikke en konto hos Google eller Microsoft?

 

 

Nettskyløsning: gir deg tilgang til dine private filer, uansett hvor du er

En nettsky kan enkelt beskrives som en mappe som du har på datamaskinen, men den ligger lagret på nettet. Du kan velge å logge inn via en nettleser eller å laste ned programmet/en app på datamaskinen eller din smarttelefon. Når du logger inn får du tilgang til dine private filer og alle programmene.

Google og Microsoft gir gratis nettsky med rikelig med lagringsplass til alle med konto hos dem.

 

Hvilken løsning skal jeg velge?

Det er smak og behag hva man velger å bruke. Først og fremst vil vi anbefale at du fortsetter med det du allerede har. Det er en stor fordel å samle tjenestene man bruker på ett sted. Det blir også lettere å holde styr på passord og hvilken epostkonto du kommuniserer med andre med.

Google sin løsning, hvor selve nettskyløsningen heter Google Disk, er en veldig brukervennlig løsning som vi kan anbefale. Alt du produserer her kan åpnes i kjente office-løsninger som Word, Excel og Powerpoint. Denne løsningen mener vi er aller enklest å bruke.

Microsoft sin nettskyløsning heter Microsoft OneDrive. Dette er også en veldig god løsning hvor tekstbehandlingsprogrammet Word-online har det samme designet og menyene som du er vant med fra vanlig Word.

 

Bruker du en nettskyløsning som Dropbox vil du ikke få samme funksjonalitet. Har du epostkontoer som Yahoo eller noe annet finnes det ikke samme totalløsning som hos Microsoft og Google. Da kan det være lurt å skifte over til en av disse eller skaffe deg Google/Microsoft i tillegg.