Carlbergveien 5, 1526 Moss
69 26 90 01

Logo aiLaering

Hjelp og guider til å komme i gang

Videoguide: Hvordan opprette en bruker
Videoguide: Hvordan melde seg opp til kurs

Guide: Hvordan lager jeg en bruker?

For å lage en bruker må du ha en epostkonto. Hvis du ikke har en epost vil vi anbefale at du skaffer deg en gratis konto enten hos Google (Gmail) eller Microsoft (Outlook). Her får du også gratis tilgang til nettsky og nyttige verktøy som skriveprogram (Word, G.Docs), regneark (Excel, G.Sheet) og presentasjoner (Powerpoint, G.Presentasjoner). Les mer om dette lenger ned på denne listen. Du velger selv brukernavn og passord for aiLæring, og vi anbefaler at du bruker din fulle epostadresse når du velger brukernavn.

(Alle bilder i guiden kan klikkes på og deretter zoomes inn på for å åpne i et nytt vindu.)

 

1. Gå inn på ailæring.no og klikk på registrer deg:

1

 

2. Fyll ut hele skjemaet. TIPS: bruk din epost som brukernavn, det er lettere å huske.

3

 

3. Neste side sier at du har fått tilsendt en epost på epostadressen du oppga:

4

 

4. Logg på din epostkonto og åpne eposten, klikk på aktiveringslinken for å komme videre i registreringen. Det er lurt å gjøre dette på en datamaskin. Merk deg at brannmuren på din epostkonto kan sende denne eposten til ditt spamfilter/søppelpost, så hvis du ikke ser eposten i din vanlige innboks bør du sjekke mappen for spam/søppelpost. Du kan trygt åpne denne linken ettersom at du kjenner til avsenderen aiLæring.

Slik ser eposten ut (her fra en Gmail-konto):

6

 

5. Ved å åpne aktiveringslinken sendes du til aiLæring. Klikk «Fortsett»:

7

 

6. Nå skal du registrere deg hos din jobbkonsulent hos Personalpartner. Da må du inn i innstillingene på aiLæring. Hvis du ikke ble sendt direkte dit etter forrige trinn kan du først kikke på Personalpartner-logoen i venstre hjørne, og deretter «Meny» i høyre hjørne:

8

 

7. Neste skjermbilde du ser er «Mine innstillinger», hvor du kan endre dine innstillinger ytterligere, men i utgangspunktet trenger du ikke å gjøre noe mer her. Du kan alltid gå tilbake til denne siden ved å klikke på «Meny» og «Mine innstillinger» oppe til høyre, uansett hvor du er på aiLæring. Der kan du endre din profil, passord, språk med mer.

Klikk på «Endre profil»:

9

 

8. Her kan du endre info registrert på deg. For å velge din jobbkonsulent hos Personalpartner scroller du nederst på siden og trykker «Endre mine arbeidssteder og jobbroller»:

10

 

9. På siden «Brukers arbeidssteder» klikker du på «Opprett ny»:

11

 

10. Nå skal du velge ditt tilholdssted og din jobbkonsulent. Velg følgende på de ulike nivåene og trykk «Legg til» til slutt:

Nivå 0: Distrikt Øst
Nivå 1: 958 077 734 Personalpartner AS
Nivå 2:  958 077 734 Oppfølging
Nivå 3: 958 077 734 Jobbkonsulent (din kontaktperson)

12

 

11. Nå kan du sette i gang med kurs, og din jobbkonsulent kan følge deg opp på aiLæring.
For å melde deg opp til kurs, se egen guide under.

Guide: Hvordan melde seg på og gjennomføre et kurs?

1. «Min startside» er siden du alltid kommer til rett etter du har logget inn. Her vil alle kursene du er meldt opp til være synlige under «Mine aktive kurs».

For å søke på kurs har du 2 valg:

  1. Pek på forstørrelsesglasset og skriv inn kursets navn eller et tema, trykk enter.
  2. Klikk på menysymbolet og «Finn kurs»

Uansett hva du velger av disse mulighetene blir du sendt til oversikten over kurs på aiLæring.

8

 

2. På kursoversikten kan du søke eller navigere deg inn på kurs på aiLæring, i et lignende oppsett som Finn.no. I menyen på venstre side kan du tilpasse det du søker etter ut fra dine preferanser.

Klikk på ønsket kurs for mer informasjon og påmelding.

k2

 

3. Når du har klikket deg inn på kurset kan du kort lese om hva det går ut på. Er dette interessant for deg klikker du «Gå til påmelding». På neste side klikker du «Meld meg på» (noen kurs kan kreve innlogging/passord, til disse kursene vil du ikke ha tilgang).

k7

 

4. Det er verd å merke seg noen forskjeller på kurs:

  • «Nettkurs» er vanlige enkeltkurs
  • «Startpakker» kan inneholde flere ulike kurs. Ved å melde deg opp til en startpakke kan du automatisk bli meldt opp til flere nettkurs. I tillegg kan det linkes til flere andre kurs som kan være relevant for deg, men disse må du melde deg opp til selv.

k8

 

4. Nå er du påmeldt kurset og kan sette i gang. Du vil få en bekreftelse til din epost at du er påmeldt, men denne har ingen funksjon og du kan slette den. Kurset vil alltid ligge på «Min startside».

Inne på kurset ligger temaene i kronologisk rekkefølge, altså begynn øverst ved å klikke på den første teksten markert i blått for å sette i gang. Dersom du har startet kurset tidligere kan du klikke deg inn der du har kommet. Det vil være små bokser på høyre side av de ulike emnene som vil krysses av når du har fullført emnet.

k5

 

5. Du vil alltid komme tilbake til «Min startside» ved å klikke på Personalpartner-logoen i venstre hjørne. Der vil du se kursene du er meldt opp til under «Mine aktive kurs» og «Fullførte kurs»:

k9

Få gratis epost, skyløsning og tilgang til nyttige programmer

Veldig mange har allerede en gratis epostkonto hos Google (Gmail) eller Microsoft (Hotmail, Outlook, Windows Live). Dette gir deg naturlig nok en epostadresse du kan bruke. Det du også får er tilgang til nyttige programmer og en skyløsning, og da kan du redigere dokumenter og regneark, som for eksempel CV og jobbsøknader. Dersom du har en Android-telefon og laster ned apper har du allerede en Google-konto. Dette er veldig trygge og utbredte løsninger som privatpersoner så vel som bedrifter benytter seg av daglig.

 

En nettskyløsning gir tilgang til tekstarbeid, kommunikasjon og planlegging
Det er mange fordeler ved å bruke en nettskyløsning. En nettsky kan enkelt beskrives som et sted du logger inn for å få tilgang til dine private filer og kommunikasjonsløsninger, og her kan du også jobbe med innholdet du har lagret i nettskyen. Du får samlet meget gode løsninger for epost, kalender, mulighet til å opprette og jobbe i dokumenter og regneark når du er logget inn i nettleseren, og et mappesystem for alle filene du jobber i som du også kan legge bilder og andre private datafiler i. Merk deg at programmene ikke kan lastes ned til din data som man tradisjonelt er vant med Word, Excel og Powerpoint, slike løsninger må man fortsatt betale for.

En stor fordel er at du kan jobbe fra hvor du vil, enten din private data, en data hos oss, eller en hvilken som helst annen data du får tilgang til. Det finnes også gode apper for nettbrett og mobil. Det eneste du trenger er internettilgang. Alle dokumenter kan du også åpne i et tradisjonelt Office-program (Word, Excel, Powerpoint). Alt arbeid lagres automatisk og du kan ta opp igjen økten når og hvor det passer deg. Husk å logge ut når du er ferdig!

 

Hvilken løsning skal jeg velge?
Det er smak og behag hva man velger å bruke. Først og fremst vil vi anbefale at du fortsetter med det du allerede har. Det er en stor fordel å samle tjenestene man bruker på ett sted. Det blir også lettere å holde styr på passord og hvilken epostkonto du kommuniserer med andre med.

Google sin løsning, hvor selve nettskyløsningen heter Google Disk, er en veldig brukervennlig løsning som vi kan anbefale. Alt du produserer her kan åpnes i kjente office-løsninger som Word, Excel og Powerpoint. Denne løsningen mener vi er aller enklest å bruke.
Opprett konto her: https://www.google.com/intl/no/gmail/about/#

Microsoft sin nettskyløsning heter Microsoft OneDrive. Dette er også en veldig god løsning hvor tekstbehandlingsprogrammet Word-online har det samme designet og menyene som du er vant med fra vanlig Word.
Opprett konto her: https://signup.live.com/signup

 

Bruker du en nettskyløsning som Dropbox vil du ikke få samme funksjonalitet. Har du epostkontoer som Yahoo eller noe annet finnes det ikke samme totalløsning som hos Microsoft og Google. Da kan det være lurt å skifte over til en av disse eller skaffe deg Google/Microsoft i tillegg.